Zdrowe przekąski dla dzieci, którym nie oprze się nawet niejadek

autor: Magdalena Kowalczyk

Przemycanie nabiału, warzyw i owoców do diety najmłodszych, tak aby sprostać ich gustom i potrzebom żywieniowym, to nie lada wyzwanie. Jeśli ten problem nie jest ci obcy, może zainteresują cię nasze propozycje na szybkie w przygotowaniu, smakowite, a przede wszystkim zdrowe przekąski dla dzieci. Wiele z tych specjałów doskonale znosi przechowywanie w lodówce, dzięki czemu małolaty mogą po nie sięgać w dowolnym momencie. Owocowe gazpacho czy chrupiące nachosy z domowym guacamole skuszą największych kapryśników!

Adobe Stock

Bananowo-jagodowe smoothie

Wyśmienite na upały, naładowane witaminami i wapniem. Przygotujesz je, miksując dojrzałego banana, szklankę jagód, szczyptę kardamonu i 500 g naturalnego jogurtu. Ten ostatni możesz zastąpić mlekiem kokosowym. Idealnie zaprezentuje się w wysokiej szklance, udekorowany bitą śmietaną, listkiem mięty i siekanymi orzeszkami. Nie wymaga dosładzania, ale by było nieco bardziej kuszące dla dzieci, możesz dodać odrobinę syropu klonowego. Koktajl warto przechowywać w lodówce. Przygotowany rano możesz podać maluchowi na podwieczorek.

Gazpacho z melona

Warzywa z dipem

- Pokrojone w paseczki marchewki, seler naciowy, papryka, gruszki, jabłka najlepiej smakują moim córkom z dipami na słodko (np. jogurtem wymieszany z miodem) lub słono (np. serkiem wiejskim z ziołami) - mówi Małgorzata Adamczewska, z wykształcenia technolog żywienia, mama trzyletniej Hani i dziewięcioletniej Natalki. - Kluczem do sukcesu są świeże produkty. Zwiędła sałata czy pomarszczona papryka z pewnością nie zachęcą malucha do regularnego jadania warzyw i owoców. Dlatego ważne jest ich właściwe przechowywanie w lodówce.

Jest to znacznie prostsze w lodówce Beko z technologią HarvestFresh . Dzięki niej warzywa i owoce umieszczone w specjalnej szufladzie są wystawione na działanie zmiennego światła LED, odtwarzającego naturalny cykl słoneczny w 3 kolorach. Sprawia to, że dłużej zachowują witaminy i inne składniki odżywcze, w stosunku do produktów przechowywanych w tradycyjnych lodówkach. Potwierdzają to badania niezależnego laboratorium Intertek.

Warzywa z dipem

Domowe chipsy

Do ich przyrządzenia doskonale nadają się nie tylko ziemniaki, lecz także marchew, pietruszka, buraki, cukinia, a nawet kalafior. Obrane i pokrojone w cienkie plasterki skrop oliwą i obsyp przyprawami, np. słodką papryką, ziołami prowansalskimi, sproszkowaną cebulą i odrobiną soli. Umieść chipsy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni na 15 minut. Podawaj z domowym ketchupem ze świeżych pomidorów, który zdrowym przekąskom dla dzieci nada jeszcze więcej smaku.

Warzywne chipsy

Nachosy z guacamole

To kolejny dowód na to, że zdrowe przekąski dla dzieci można wykonać błyskawicznie! Przygotuj nachosy z pociętych w trójkąty placków tortilli podpieczonych w piekarniku. Wrzuć do blendera awokado, dojrzałego pomidora malinowego, ząbek czosnku, dodaj sok z limonki, sól oraz biały pieprz do smaku. Takiego rarytasu nie odmówią nawet największe niejadki, a ty zamiast krzątać się w kuchni, ciesz się wraz z pociechą smakiem domowych nachosów z warzywnym sosem podczas wspólnego seansu filmowego.

Egzotyczna misa

To jeden z ostatnich hitów zdrowego odżywiania. Zmiksuj dojrzałe mango, banana i 3 łyżki serka mascarpone. Dopraw sokiem z limonki i szczyptą kurkumy. Dosyp garść nasion chia. Przełóż mus do miseczek i ułóż na nim pasami owoce, np. kiwi, brzoskwinie, ananasa. Możesz udekorować też danie płatkami migdałów, wiórkami kokosowymi, siekanymi orzechami lub musli. Ta zdrowa przekąska dla dzieci zapewni im potężny zastrzyk energii na cały dzień. Smoothie bowl sprawdzi się też w wersji z owoców leśnych. Smacznego!

Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce?

autor: Marcelina Sokół

Prawidłowo zbilansowana dieta nie może istnieć bez owoców i warzyw. W jadłospisie naszych dzieci powinny one stanowić żelazny punkt – jako niezastąpione źródło łatwo przyswajalnych składników, niezbędnych do prawidłowego rozwoju, funkcjonowania i ochrony przed chorobami. Warto przy tym wiedzieć, w jaki sposób przechowywać owoce i warzywa, aby jak najdłużej zachowały świeżość.

Adobe Stock

Najpierw warzywa

Do dziecięcej diety warzywa i owoce wprowadza się stopniowo, lepiej jednak zacząć od tych pierwszych. Owoce bowiem – ze względu na słodki smak – mogą okazać się dla malucha bardziej atrakcyjne. To z kolei może sprawić, że dziecko będzie miało trudności z polubieniem warzyw.

Samo zdrowie

Zgodnie z obowiązującą piramidą żywienia warzywa i owoce stanowią podstawę naszej diety. Bez nich nie można mówić o pełnowartościowym jadłospisie, szczególnie w przypadku dzieci, które rosną i rozwijają się, więc potrzebują odpowiedniego wsparcia w tym procesie. Takie wsparcie zapewniają m.in. właśnie owoce i warzywa – jako wyjątkowe źródła witamin (A, C, E, K oraz tych z grupy B) i składników mineralnych (cynku, magnezu, wapnia czy potasu).

Warzywa i owoce to podstawa pełnowartościowej diety. W jadłospisie dzieci i dorosłych są niezastąpionym źródłem wielu witamin oraz składników mineralnych.

Na dobrą odporność

Lodówka pełna warzyw i owoców pomoże nam zadbać o układ odpornościowy dziecka. Zawarte w nich witaminy i minerały stanowią bowiem naturalną broń przed infekcjami. Największą rolę w budowaniu odporności odgrywa witamina C, której warzywnym źródłem są natka pietruszki, papryka, brokuły, kalafior czy brukselka. Z kolei owoce bogate w ten składnik to m.in. maliny, truskawki, porzeczki, jabłka i cytrusy. Dzięki tym produktom dziecko będzie też łagodniej znosiło ewentualne infekcje i szybciej wracało do zdrowia, gdy złapie przeziębienie lub grypę.

Na silny układ pokarmowy

Owoce i warzywa zawierają dużo błonnika, który „troszczy się” o jelita i pomaga regulować trawienie. Tym samym pozwala pozbyć się z organizmu wszelkich toksyn, zapobiega nieprzyjemnym zaparciom i dobrze działa na kondycję. Bogate w ten cenny składnik są np. jabłka, gruszki, porzeczki, maliny, banany, brukselka, fasola, groch czy ziemniaki. Co ważne, błonnik zwiększa też wydzielanie śliny, dzięki czemu chroni zęby dziecka przed próchnicą.

Na mocne kości

Najbardziej znanym sprzymierzeńcem układu kostnego jest mleko i jego przetwory. Jednak owoce i warzywa – ze względu na zawartość cennych składników – też pełnią ważną funkcję w kształtowaniu mocnych kości. Wśród warzyw trzeba wskazać choćby sałatę, brokuły, kapustę, marchewkę czy kalarepę. A owoce? W tej kwestii pomagają wszystkie!

Wprowadzając warzywa i owoce do diety dziecka, warto zacząć od warzyw. Ze słodkimi owocami na pewno pójdzie dużo łatwiej!

Odpowiednio skomponowane menu, w którym obowiązkowym punktem są warzywa i owoce, buduje odporność, wzmacnia kości i dba o układ pokarmowy. Słowem – wspiera prawidłowy rozwój dziecka.

Codzienna porcja marchewki, brokułów czy szpinaku to prawdziwe wsparcie dla oczu. A owoce i warzywa działają zbawiennie na wzrok w każdym wieku.

Dbajmy o prawidłowe nawyki żywieniowe dziecka. Maluchy, które od najmłodszych lat jedzą świeże warzywa i owoce, rzadziej mają ochotę na niezdrowe przekąski.

Prawidłowe przechowywanie owoców i warzyw pozwala zachować ich świeżość na dłużej. Technologia HarvestFresh w lodówkach Beko zapewnia roślinom naturalne warunki i chroni, a nawet zwiększa ich wartość odżywczą, co zostało potwierdzone w niezależnych badaniach.

Wprowadzając warzywa i owoce do diety dziecka, warto zacząć od warzyw. Ze słodkimi owocami na pewno pójdzie dużo łatwiej!



Na sokoli wzrok

W prawidłowym rozwoju maluchów bardzo ważna jest troska o zdrowe oczy. Składniki, które wspierają narząd wzroku, znajdują się oczywiście m.in. w owocach i warzywach. Witaminy A dostarczają brzoskwinie, marchew, pomidory; witaminę B1 – mandarynki, kalafior, por; witaminy C – truskawki, cytrusy, natka pietruszki, papryka. Źródłem cynku są maliny, warzywa strączkowe; źródłem selenu – banany, brokuły; luteiny (związku zapobiegającego uszkodzeniu wzroku) dostarcza jarmuż, szpinak czy sałata.

Jako najlepsza przekąska

Owoce i warzywa to jeden z najcenniejszych darów, jakie otrzymaliśmy od natury. Dzięki nim jesteśmy w stanie w atrakcyjny sposób zastąpić te przekąski, które nie wpływają pozytywnie na zdrowie maluchów. Jeśli od początku będziemy kształtować u dzieci odpowiednie nawyki żywieniowe, same zaczną wybierać soczyste jabłko lub świeżą marchewkę zamiast słodkiego batonika czy paczki chipsów. Smakowity owoc lub warzywo to również świetny sposób na zaspokojenie małego głodu między posiłkami. Pamiętajmy jednak, że owoce i warzywa powinny być stałym punktem w całodniowym menu i dzieci, i dorosłych.

Zdrowa żywność pełna smaku. Jak zatrzymać świeżość produktów na dłużej?

autor: Agnieszka Małgorzata Adamska

Świeżość jest gwarancją zdrowia, dlatego sięgając po produkty spożywcze, warto wcześniej sprawdzić ich wygląd i jakość. Podpowiadamy, jak rozpoznać nieświeżą żywność i w jaki sposób technologia może wpłynąć na świeżość i wartości odżywcze przechowywanych produktów.

Adobe Stock

Świeże, nieprzetworzone produkty to podstawa zdrowej, zbilansowanej diety. Niestety, w obecnych czasach taki sposób żywienia jest dużym wyzwaniem. Już w momencie zerwania warzyw i owoców ich wartość odżywcza znacząco maleje, a długie przechowywanie w lodówce pozbawia je cennych witamin i mikroelementów. Świeżość produktów z supermarketów często pozostawia wiele do życzenia, dlatego warto nauczyć się rozpoznawać pierwsze oznaki zepsucia, żeby uniknąć przykrych niespodzianek. Sztuka kupowania świeżej żywności to tylko połowa sukcesu – o ich smaku i jakości decyduje także sposób przechowywania i czas spożycia. Jak odróżnić świeże produkty od tych zleżałych i nieprzydatnych do jedzenia? W jaki sposób technologia w lodówkach może zachować świeżość jedzenia na dłużej? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym tekście.

Czym grozi zjedzenie nieświeżych produktów i jak rozpoznać zepsutą żywność?

Dlaczego kontrola świeżości produktów jest tak ważna? Przede wszystkim jedzenie starych pokarmów może skutkować poważnymi problemami ze zdrowiem – od bólów brzucha, niestrawności, zatrucia i wymiotów, aż po zakażenie groźnymi bakteriami, jak np. pałeczki salmonelli czy E.coli. Ponadto nieświeża żywność jest pozbawiona smaku i wartości odżywczych. Sięgając po takie wyroby, nie dostarczamy organizmowi żadnych witamin ani mikroelementów, za to możemy sobie poważnie zaszkodzić.

Źle przechowywane produkty spożywcze często pokrywają się pleśnią, która jest bardzo niebezpieczna dla naszego organizmu.

W przypadku pieczywa sytuacja jest oczywista – twardy, zeschnięty chleb, pokryty białym lub zielonym nalotem nadaje się już tylko do wyrzucenia. Niestety, identyfikacja nieświeżej żywności może być sporym problemem, bo w przypadku niektórych produktów oznaki zepsucia nie zawsze są widoczne gołym okiem.

Świeże owoce i warzywa wyróżniają się zwykle jędrną, napiętą skórką, intensywnym kolorem i świeżym zapachem. Sygnałem ostrzegawczym jest utrata jędrności, pomarszczenie, nieprzyjemny zapach fermentacji, brązowe plamy na powierzchni oraz pleśń na skórce. Każdy z tych symptomów oznacza, że świeżość produktu minęła.

Nabiał, masło i jaja to wyroby krótkotrwałe, dlatego ich jakość należy sprawdzać ze szczególną uwagą – szczególnie w przypadku produktów nietermizowanych, sprzedawanych na wagę. Oznaką nieświeżości i zepsucia mleka, serów oraz produktów probiotycznych jest żółtawy kolor i nieprzyjemny, kwaśny zapach. Na twarogach, serach żółtych i podpuszczkowych często pojawia się lepki nalot i pleśń, a kefiry, maślanki i jogurty zaczynają charakterystycznie gazować, wydzielając przy tym nieprzyjemny zapach (to skutek ulatniania się CO2). Jaja przechowywane w chłodnych warunkach zachowują świeżość przez kilka tygodni, ale mimo to warto sprawdzić ich przydatność do spożycia.

Najlepszym testem jest zanurzenia jajka w szklance wypełnionej wodą. Świeże momentalnie opada na dno, natomiast stare wypływa na powierzchnię. Każdy z powyższych symptomów oznacza, że termin przydatności do spożycia produktów nabiałowych już minął i należy je niezwłocznie wyrzucić.

Przyczynami najgroźniejszych przypadków zatrucia pokarmowego są mięso oraz wędliny. Nieświeżość wyrobów mięsnych sygnalizuje kolor, zapach i struktura produktu. Nieświeże mięso wydziela intensywny, nieprzyjemny zapach, ma zielonkawą barwę i lepki nalot. Podobne cechy widać na powierzchni nieświeżych ryb. Ich mięso traci sprężystość, wydziela nieprzyjemny zapach i przybiera szarawy kolor.



Jak zatrzymać świeżość produktów na dłużej?

Kluczem do zachowania świeżości produktów jest ich odpowiednie przechowywanie. Zdecydowana większość wyrobów spożywczych lubi cień i chłód, choć niektóre warzywa i owoce również dobrze czują się w warunkach pokojowych. Zaliczają się do nich np. pomidory, owoce cytrusowe i banany, które nie lubią chłodu. W lodówce warto trzymać za to warzywa korzeniowe, ogórki, różne gatunki sałat, kapustę, rzodkiewki, świeże warzywa strączkowe oraz owoce sezonowe – truskawki, maliny, jagody, borówki itp. Najlepszym miejscem dla świeżych owoców i warzyw będzie dolna szuflada lodówki. Ich świeżość (w zależności od gatunku) utrzymuje się od kilku do kilkunastu dni.

W najniższej temperaturze przechowujemy mięso, nabiał, jaja i produkty rybne. O ile nie są zapakowane próżniowo i termizowane, należy je spożyć w ciągu kilku dni (wyjątkiem jest schłodzone, dobrze zapakowane masło oraz jaja – oba produkty w lodówce utrzymują świeżość nawet do miesiąca).

Bardzo istotne jest też odpowiednie postępowanie z żywnością po rozmrożeniu. Mięs, ryb i innych produktów po wyjęciu z zamrażarki nie należy ponownie zamrażać. Rozmrożone powinny być spożyte tego samego dnia.

Technologia światła dla zdrowia i lepszego smaku

Produkty trzymane w lodówce zachowują świeżość, ale tracą cenne składniki odżywcze. Im dłuższy czas przechowywania, tym owoce i warzywa stają się mniej wartościowe. Czy można zatrzymać ten proces? Okazuje się, że tak. Na wartość odżywczą produktów wpływa cykl światła. W normalnych warunkach owoce i warzywa rosną i dojrzewają w blasku promieni słonecznych. Cykl naturalnego światła dopasowany jest do rytmu ich wzrostu. Eksperci marki Beko postanowili odtworzyć ten proces we wnętrzu lodówek. Niemożliwe?

W lodówkach z nowej linii Beko HarvestFresh zastosowano innowacyjną technologię trzech kolorów, które z powodzeniem imitują 24-godzinny cykl światła słonecznego. Dzięki temu owoce i warzywa zachowują więcej cennych składników odżywczych, są dłużej świeże i doskonale smakują. Jak to działa w praktyce? Rośliny do prawidłowego funkcjonowania potrzebują światła i ciemności. Cykliczne zmiany koloru i natężenia promieni słonecznych istotnie wpływają na ich wzrost, jakość i skład mineralny. W innowacyjnej technologii HarvestFresh wykorzystano 3 kolory – niebieski, zielony i czerwony, które mają za zadanie imitować naturalny cykl słoneczny. Ten niezwykły proces ma miejsce w specjalnej szufladzie w dolnej części lodówki. Wystarczy umieścić w niej świeże owoce i warzywa, żeby moc trójkolorowego światła zaczęła działać. Rezultat? Pyszna żywność, bogata w cenne witaminy i minerały. Technologia HarvestFresh to gwarancja zdrowych i świeżych produktów na dłużej.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.